1984:

Marc Kelly Smith, robotnik i poeta z Chicago, organizuje serię odczytów poezji w jazz-klubie zwanym „The Get-Me-High Lounge”; odczyty zawierają silne elementy performance’u. Marc Smith usiłuje znaleźć sposób na ożywienie skostniałej formuły wieczorów autorskich i tzw. wieczorów otwartego mikrofonu.

1986:

Na podstawie w ten sposób zdobytych doświadczeń, Marc Smith organizuje pierwszy w historii SLAM, „The Uptown Poetry Slam”, w klubie „Green Mill”, który niegdyś zwykł odwiedzać sam Al Capone. Nazwę imprezy, która miała wyrwać poezję z hermetycznego światka krytyków i teoretyków literatury i przywrócić ją zwykłym ludziom, zaczerpnął z terminologii sportowej (brydż, baseball, tennis). Wtedy też ugruntowały się podstawowe zasady, takie jak jury wybrane z publiczności i nagrody pieniężne dla zwycięzców.

1987:

Miasto Ann Arbor w stanie Michigan organizuje swój SLAM (drugi najstarszy w historii), a zaraz po nim SLAMy pojawiają się w Nowym Jorku, San Francisco i w Fairbanks w stanie Alaska. Nowojorski SLAM w kawiarni Nuyorican Cafe szybko zyskuje sobie reputację jednej najbardziej prestiżowych – i wymagających – imprez w USA.

1990:

W USA odbywają się pierwsze mistrzostwa narodowe w SLAMie; biorą w nich udział czteroosobowe reprezentacje z Chicago i San Francisco i samotny poeta z Nowego Jorku.

1991-1999:

W tym okresie popularność SLAMu w USA gwałtownie wzrasta. Na Mistrzostwa Stanów Zjednoczonych („National Poetry Slam”) przyjeżdża do 48 zespołów, organizowane są SLAMy haiku, sonetowe, erotyczne i SLAMy grozy o północy. Powstają filmy „Slam!” i „SlamNation!”, a na największe imprezy przychodzi po kilka tysięcy ludzi.

1994:

Odbywa się pierwszy SLAM w Wielkiej Brytanii, „The Farrago Poetry SLAM”

1998:

Film pt. „Slam!” zdobywa w Cannes Złotą Kamerę, co walnie przyczynia się do wzrostu popularności tego gatunku nad Sekwaną i w Europie Zachodniej.

2000:

Podczas Wiosny Poetów („Le Printemps des Poetes”, ważny festiwal poetycki we Francji”) niejaka Catherine Mathon, poetka i aktywistka, natyka się po raz pierwszy na SLAM. Stanie się ona naczelną popularyzatorką tego gatunku we Francji, organizując liczne imprezy, przedstawienia i konkursy związane ze SLAMem. SLAM francuski kładzie mniejszy nacisk na aspekt rywalizacji, ale zachowuje demokratyczne podejście do poezji i daje mikrofon każdemu poecie, który szuka sposobu na zaprezentowanie swoich dzieł szerszej publiczności.

2000:

Najlepsi poeci wyłonieni podczas SLAMów wyruszają w miesięczną trasę po Stanach Zjednoczonych, prezentując swoje wiersze w 32 miastach w stylu godnym gwiazd muzyki rockowej.

2003:

W Starej Prochoffni w Warszawie odbywa się pierwszy w historii Polski SLAM; spośród ośmiorga biorących udział poetów publiczność na zwycięzcę wybiera Jana Kapelę.